Modest Mussorgsky wrote the piano-cycle "Pictures at an Exhibition" in the
year 1874 inspired by pictures and paintings by his friend and painter Viktor
Hartmann, who died 1873. After Maurice Ravel (1922), Leopold Stokowski (1938),
Sergej Gortschakow (1955) and Vladimir Ashkenazy (1982) and many more also
pop-musicians recorded the Pictures: Emerson, Lake & Palmer (1971) and Isao
Tomita (1975). A Heavy Metal-version is something new. I only recorded
Promenade, The Old Castle and Bydlo. My arrangement contains only guitar, synthesizer,
bass and drums. The guitar is heavily distorted, it should sound sad and
resigning, a counterpoint to the monotone backgound-music. Besides the famous
Promenade, which expresses Mussorgsky walking from painting to painting, I only
wanted to record some but not all pictures, that would be an extra album. I
choosed these two pictures (Castle and Bydlo) because they fit to each other. The Old Castle sounds very sinister, thick walls, dark halls, somewhere a
light behind a curtain in a window, finally the building is dark and creepy,
though a singing troubadour is standing in front of it (after Stassov).
At Bydlo, the ox-cart, I recorded the accompanying music very monotone, like
an ox pulling a heavy Polish cart through the muddy ground, straight ahead, same
slow speed, the wheels turn crunching.
Unfortunately the pictures by Viktor Hartmann got los, so we never can verify
the impressions. |
Modest Mussorgsky schrieb den Klavierzyklus "Bilder einer Ausstellung" im
Jahr 1874 als Tondichtung über Gemälde und Zeichnungen des 1873 verstorbenen
Malers Viktor Hartmann. Nach Maurice Ravel (1922) haben sich neben Leopold
Stokowski (1938), Sergej Gortschakow (1955) und Vladimir Ashkenazy (1982) auch
Pop-Musiker eigene Versionen der Bilder eingespielt: Emerson, Lake & Palmer
(1971) und Isao Tomita (1975). Eine Heavy Metal-Version ist neu, allerdings habe
ich nur die Promenade, Il vecchio Castello (das alte Schloss) und Bydlo (Der
Ochsenkarren) aufgenommen. Ich habe meine Version mit Bass, Synthesizer,
Schlagzeug und Gitarre spärlich instrumentiert. Die Gitarre ist extrem verzerrt,
sollte traurig und irgendwie resignierend klingen, im Kontrapunkt zur monotonen
Begleitung. Ich wollte neben der berühmten Promenade, die Mussorgsky von Bild zu
Bild spazierend darstellt, nur einige und nicht alle Bilder aufnehmen, das wäre
schon ein Album für sich. Ich habe mich für diese beiden Bilder entschieden,
weil beide gut zueinander passen. Das alte Schloss klingt sehr schwermütig, nach dicken Mauern, nach dunklen
Gängen, nur manchmal flackert ein Licht hinter einem Fenster, das Gemäuer bleibt
aber düster und gruselig, auch wenn davor - nach Stassov - ein singender
Troubadour steht.
Beim Ochsenkarren habe ich die monotone Begleitung betont, so wie ein Ochse
einen schweren polnischen Karren durch schlammigen Boden zieht, immer geradeaus,
immer gleich schnell (oder langsam), die Räder rollen knirschend.
Leider sind die Bilder von Viktor Hartmann verschollen, so werden wir die
Eindrücke nie überprüfen und auf Authentizität verifizieren können.
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