Magic Flute Overture - Composer: W.A.Mozart

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Magic Flute Overture (arr.Henk Freytag) - Composer: W.A.Mozart

The slow start of the overture puts the listener into a mood of dramatical eager expectation. The so many groups of instruments of a orchestra was a big challenge for me, because I did not simply wanted to copy the orchestra-version, I wanted a Heavy Metal-version. So I combined some parts to one, other parts were partly moved to other parts. I took the tempo-changes, I experimented but threw away all the awful test-recordings.

Background

This "Teutsche Oper" ("German Opera"), socalled by Mozart, was first performed on September 30, 1791 at Schikaneder's theatre at Starhembergschen Freihaus auf der Wieden in Vienna. The stroy, the libretto (textbook) was written by Emanuel Schikaneder, is based on the fairy tale "Lulu or the Magic Flute" by August Jacob Liebeskind. It is a story around Tamino, who was sent by the Queen of Nights to bring back her daughter Pamina from the temple of the egyptian priest Sarastro. Until today the opera is played very successful.

Der langsame Anfang der Overture verdeutlicht auch in der Instrumentierung als Rock-Song die Dramatik des Zaubermärchens. Das Wechselspiel der vielen Instrumentengruppen eines Orchesters hat mich vor besondere Herausforderungen gestellt. Ich wollte nicht einfach die Orchsterversion nachahmen, es sollte eine Rock-Band-Instrumentierung entstehen. Ich mußte also verschiedene Original-Partituren mit anderen vereinigen bzw. auf andere Partituren verteilen. Die Taktwechsel habe ich übernommen, das erwies sich nach Experimenten der Entstellung als am zielführendsten.

Hintergrund

Diese "Teutsche Oper", so bezeichnete sie jedenfalls Mozart, wurde am 30.September 1791 in Schikaneders Theater im Starhembergschen Freihaus auf der Wieden in Wien uraufgeführt. Die Geschichte, und somit das Libretto (Textbuch) von Emanuel Schikaneder, geht zurück auf August Jacob Liebeskind's Märchen "Lulu oder die Zauberflöte". Die Geschichte dreht sich um Tamino, der von der Königin der Nacht beauftragt wird, ihre Tochter Pamina aus dem Tempel des ägyptischen Hohepriesters Sarastro zu holen. Bis heute wird die Oper immer wieder erfolgreich gespielt.